Δύο λόγια εισαγωγικά πριν “επισκεφθείτε” την προβολή:
Μάρτιος - ο μήνας της Ελληνικής Επανάστασης: κάθε 25η Μαρτίου θυμόμαστε τους Έλληνες που πήραν την απόφαση να διεκδικήσουν την ελευθερία τους. Να πάψουν, δηλαδή, να είναι υπήκοοι, υποτελείς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, και να αποκτήσουν δικό τους κράτος. Η ψηφιακή εφαρμογή θα σας βοηθήσει να εξοικειώσετε τους μαθητές σας με όψεις της Ελληνικής Επανάστασης στην περιοχή του Αργοσαρωνικού. Έχει επομένως ιδιαίτερο ενδιαφέρον για σχολεία στην περιοχή του Πειραιά, των νησιών του Αργοσαρωνικού, της Αργολίδας. Ωστόσο, πολλά από τα θέματα που πραγματεύεται η εφαρμογή, αφορούν ευρύτερα την περίοδο της Επανάστασης και μπορούν να μελετηθούν από τάξεις ολόκληρης της χώρας. Πριν ξεκινήσετε την περιήγηση:
Εξοικειώστε τους μαθητές σας με τον χάρτη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας: εντοπίστε την πρωτεύουσα, την Κωνσταντινούπολη, την Αίγινα που φιλοξενεί τους “πρωταγωνιστές” της εφαρμογής και τα Ψαρά.
Γνωρίστε τους πρωταγωνιστές της προβολής: Στην ψηφιακή εφαρμογή που θα εξερευνήσετε με τους μαθητές σας, δύο αγωνιστές του ’21 μοιράζονται αναμνήσεις και ιστορίες από τα χρόνια της Επανάστασης στον Αργοσαρωνικό. Έχουν πια μεγαλώσει. Δεν βλέπονται συχνά. Συναντήθηκαν όμως μια μέρα, μπροστά από τον πύργο του Μαρκέλλου, να θυμηθούν τα παλιά.
Πρόκειται για τον Κωνσταντίνο Κανάρη, καπετάνιο που έφτασε πρόσφυγας από τα Ψαρά στην Αίγινα μαζί με την οικογένειά του, όταν το νησί του καταστράφηκε από τους Οθωμανούς, και τον
Γεώργιο Λογιωτατίδη, Αιγινήτη προεστό και οπλαρχηγό, που συντόνιζε τις πολεμικές επιχειρήσεις στην Αίγινα και στις απέναντι ακτές της Πελοποννήσου, στα πρώτα χρόνια της Επανάστασης.
Ο πύργος του Μαρκέλλου, που θα δείτε στην οθόνη, βρίσκεται στο κέντρο της πόλης της Αίγινας, ακόμη και σήμερα. Ο Σπύρος Μαρκέλλος, ήταν Αιγινήτης που πήρε μέρος στην Επανάσταση. Στον πύργο του συνεδρίαζε η Επιτροπή που συντόνιζε τις κινήσεις των Ελλήνων αγωνιστών. Τα παλιά κτίρια, “μιλούν” για το παρελθόν ενός τόπου. Για αυτό οι ιστορικοί, εκτός από να μελετούν παλιά έγγραφα, ζητούν να μάθουν την ιστορία των κτιρίων: ποιος τα έχτισε, τι χρήση είχαν, αν αυτή άλλαξε με τον καιρό. Μπορείτε να μάθετε περισσότερα για την ιστορία του πύργου του Μαρκέλλου και να κάνετε τη “βιογραφία” του κτιρίου; Σήμερα, σε τι χρησιμεύει; Αν επισκεφθείτε την Αίγινα, μπορείτε να τον επισκεφθείτε.
Όσο θα ακούτε τις ιστορίες που θα αφηγούνται οι δύο πρωταγωνιστές σκεφτείτε τι πληροφορίες παίρνετε για την καθημερινή ζωή των ανθρώπων στην Αίγινα εκείνη την εποχή:
- πώς ντύνονταν (ποιος έφτιαχνε τα ρούχα, με τι υλικά και σε τι εργαλεία, μπορούσες να καταλάβεις το επάγγελμα κάποιου από τα ρούχα που φορούσε; υπήρχαν μαγαζιά για ρούχα;)
- τι έτρωγαν (ποια η μεγάλη διαφορά με σήμερα στην ποικιλία, στην αποθήκευση των τροφίμων)
- πώς μετακινούνταν (από το λιμάνι στην Παλιαχώρα, από νησί σε νησί)
- ποιες ήταν οι πιο συνηθισμένες ασχολίες των κατοίκων και πώς άλλαξαν με τον πόλεμο;
Θέματα για συζήτηση:
- Τα νησιά του Αργοσαρωνικού έπαιξαν διαφορετικό το καθένα ρόλο στην Επανάσταση του 1821. Η Αίγινα φιλοξενούσε πρόσφυγες, ο Πόρος ήταν αποθήκη εφοδίων και πολεμοφοδίων, οι Σπέτσες και η Ύδρα έδιναν καράβια στον Αγώνα. Γιατί πιστεύετε ότι συνέβη αυτό;
- Γιατί έγινε η Αίγινα πρώτη πρωτεύουσα; Συζητήστε μπροστά σε έναν χάρτη της ευρύτερης περιοχής: Αναζητήστε τρόπους επικοινωνίας που είχαν ο Αργοσαρωνικός, με την Αργολίδα, την Κορινθία και την Αττική ήδη από τα προεπαναστατικά χρόνια.
- Οι πρόσφυγες που έφταναν στην Αίγινα, άδειαζαν αρχαίους τάφους -που ήταν λαξευμένοι σε μαλακή πέτρα- για να τους χρησιμοποιήσουν σαν προσωρινή κατοικία και πουλούσαν τα αρχαία που έβρισκαν για να αγοράσουν τρόφιμα. Σχολιάστε.